مقالات آموزشی

لمینیت سرامیکی، تعریف و کاربرد آن

لمینیت سرامیکی

یکی از فعالیت‌هایی که دندانپزشک زیبایی انجام می‌دهد ایجاد تغییر شکل در ظاهر دندان‌ها است. دندان‌هایی که ممکن است بر اثر استفاده بیش از حد از برخی خوراکی‌ها در بلند مدت لکه دار شده یا دچار شکستگی شده باشد را می‌توان با استفاده از لمینیت به زیبایی و ظاهر مورد نظر رساند.

لمینیت سرامیکی یا به عبارت دیگر، پرسلن ونیر، ماده‌ای بی رنگ است که برای ترمیم دندان با یک استاندارد شخصی و به صورت اختصاصی برای هر فرد در علم دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده که در لابراتوآر ساخته می‌شود، توسط پزشک متخصص بر روی دندان بیمار قرار می‌گیرد. از آنجایی که دندانپزشک برای نصب لمینیت سرامیکی بر روی دندان، کمترین میزان خراش را در سطح دندان ایجاد می‌کند و باعث ایجاد نمایی زیبا و یکدست در دندان می‌شود، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. ضخامت این درمان زیبایی دندان، حدود 0.2 الی 1 میلیمتر است که با کمک باند رزینی به دندان فرد چسبانده می‌گردد که موجب اصلاح بدشکلی و نامظمی دندان‌ها می‌شود. این بد شکلی ها شامل مواردی مانند بد رنگی، شکستگی، ترک خوردگی، کج بودن و یا سایر موارد می‌باشد.

با توجه به آنچه تا کنون در این مقاله گفته شد، می‌توان از لمینیت به عنوان روشی جهت اصلاح طرح لبخند یاد کرد که در واقع لایه ای نازک و شیشه ای است که استحکام بسیار بالایی داشته و سطح روی دندان را پوشش می دهد و در نهایت لبخندی زیبا و دلنشین را برای مراجعه کننده به ارمغان می‌آورد. این کار طی زمان یک الی سه جلسه در مطب دندانپزشک و بدون درد و خونریزی انجام می‌شود.

نکاتی پیش از انجام لمینیت:

  • اگر فرد دارای پوسیدگی دندانی و یا عفونت لثه باشد، باید پیش از انجام لمینیت شناسایی و درمان گردد.
  • اگر مینای دندان فرد از بین رفته باشد، انجام لمینیت برای آن مقدور نیست و باید از روکش‌های دندانی استفاده کند.
  • تراشی دندان که در مراحل اولیه لمینیت کردن انجام می‌شود بسیار سطحی و نامحسوس می‌باشد.

نگهداری و محافظت از لمینیت سرامیکی:

برخی از افراد بر این باورند که پس از انجام لمینیت دیگر نیازی به مراقبت از آن نیست، اما لمینیت سرامیکی نیز مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت و توجه دارد. موادی مانند نوشابه‌های گازدار و قهوه، کشیدن سیگار و قلیان در بلند مدت موجب ایجاد رنگ زرد در لمینیت می‌گردد. بنابراین مسواک زدن منظم با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید دار و استفاده صحیح از نخ دندان موجب مراقبت از لمینیت سرامیکی و افزایش طول عمر آن می‌شود. اگر این مراقبت به خوبی صورت نگیرد ممکن است علاوه بر از دست دادن لمینیت‌های سرامیکی، دندان‌های اصلی را نیز از دست دهید.

پس از انجام درمان زیبایی لمینیت بر روی دندان‌ها، ممکن است کمی نسبت به سرما و گرما حساس باشند که امری طبیعی است و مدتی بعد رفع می‌گردد.

دندان قروچه

دندان قروچه نیز می تواند به شدت سلامت لمینت های سرامیکی را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. بهتر است پیش از این که لمینت های سرامیکی را نصب کنید، در این رابطه با دندانپزشک خود صبحت کنید.

در برخی از موارد استفاده از محافظ های دندانی یا نایت گاردهای دندان به بیماران توصیه می شود تا بتوانند از این مشکلات جلوگیری کرد اما به طور کلی به بیماران توصیه می شود تا بتوانند این مشکل را به صورت کامل برطرف سازند.

انجام چکاپ مرتب از موارد بسیار مهم در حفظ و نگهداری از لمینیت دندان است. هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکل به سرعت رفع گردد.

مزایای لمینیت سرامیکی

  • رنگ ثابت
  • امکان استفاده برای افراد سیگاری
  • نصب بسیار راحت و آسان
  • عدم نیاز به تغییرات شدید در دندان
  • طبیعی بودن حالت آن بر روی دندان
  • استفاده از آن به منظور روشی برای درمان پوسیدگی
  • عدم نیاز به مراجعات دوره‌ای و پولیش مکرر
  • ضخامت کم و استحکام زیاد

مراحل نصب لمینیت سرامیکی:

انجام لمینیت نیز مانند سایر اقدامات دندانپزشکی دیگر نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات است که موجب بازدهی حداکثری می‌گردد.

  1. معاینه پیش از نصب لمینیت سرامیکی
  2. تراش سطح کمی از روی دندان در صورت نیاز
  3. ارسال قالب دندان‌ها به آزمایشگاه دندانپزشکی
  4. مشاوره دندانپزشک با بیمار جهت تعیین نوع و رنگ لمینیت سرامیکی
  5. شستشو و تمیز کردن دندان با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مخصوص
  6. 6-     خشک کردن سطح رویی دندان‌ها
  7. قرار دادن چسب مخصوص لمینیت سرامیکی روی دندان‌ها
  8. نصب لمینیت‌های سرامیکی در جای خود. این مرحله بسیار مهم می‌باشد که باید توسط دندانپزشک ماهر و حرفه‌ای انجام شود.

معایب لمینیت سرامیکی:

  1. عدم بازگشت دندان‌ها به حالت طبیعی
  2. احتمال آسیب در برابر فشارهای بالا (دندان قروچه شدید، جویدن اشیاء سفت و …)
  3. تراش مینای دندان

طول عمر لمینیت سرامیکی:

عوامل متعددی بر طول عمر لمینت‌های دندانی تاثیرگذارند که اغلب آن‌ها به شخص بیمار بستگی دارند. به عنوان مثال یکی از این عوامل وضعیت دندان‌ها پیش از اتصال لمینت‌های دندانی است. مسئله دوم رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها است.

برای طول عمر بیشتر لمینیت‌های سرامیکی باید روزی دو بار مسواک زد و از نخ دندان استفاده کرد. همانطور که کمی قبل تر نیز بیان شد، مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار نیز امری ضروری و مهم است. از محافظ‌های دندانی در زمان انجام ورزش‌های رزمی استفاده کنید تا ضربه و فضاری به دندان‌ها وارد نشود.

از خوردن بیش از حد خوراکی‌های سفت پرهیز کنید تا موجب ایجاد شکستگی و آسیب به دندان‌ها نشود.

اگر این مراقبت‌ها به درستی انجام شود، طول عمر لمینیت شما به 10 الی 15 سال می‌رسد.

سخن آخر

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *